Binnen twee minuten in slaap vallen lukt je met deze tips

Snelle slapers, ze worden steeds zeldzamer. Waar sommige mensen ’s avonds als een blok in slaap vallen, hebben de meeste onder ons hebben daar toch meer moeite mee. Of je nou een ochtendmens of een avondmens bent, snel in slaap komen blijft voor velen knap lastig.

Veel van onze slaapproblemen hebben te maken met de druk van ons hedendaags leven. Drukke en lange dagen vol verplichtingen zorgen ervoor dat we ’s avonds niet lekker ontspannen in bed liggen. Het gevolg is een hoop gedraai, nog maar een keer op je telefoon kijken of maar weer de tv aanzetten. Wat je ook probeert, je ogen vallen maar niet dicht.

Gelukkig zijn er een aantal succesvolle methodes waarmee je écht sneller in slaap komt. Een van deze methodes is afkomstig van Lloyd C. Winter, een Amerikaanse atletiekcoach die tijdens de Tweede Wereldoorlog ontspanningstechnieken ontwikkelde voor marinepiloten. Vermoeidheid was namelijk een groot probleem onder de mariniers.

Zo kom je sneller in slaap

Lloyd kwam erachter dat er twee soorten ontspanning zijn; lichamelijk en geestelijk. Hij was van mening dat je pas echt goed kan slapen als je zowel lichamelijk als geestelijk ontspannen bent. En met resultaat. Na zes weken kond 96% van de rekruten binnen twee minuten in slaap vallen.

Binnen twee minuten in slaap vallen lukt je met deze tips 3

Volgens Lloyd begint het bij lichamelijke ontspanning, pas daarna volgt het geestelijke gedeelte. Ga rechtop zitten, laat je hoofd iets hangen en adem langzaam en regelmatig. Ademhalingsoefeningen zijn hiervoor perfect. Belangrijk is dat je elke vorm van spierspanning voorkomt, waardoor de spieren in je lijf langzaam maar zeker volledig ontspannen raken. Werk hierbij van boven naar beneden, dus van je hoofd naar je romp en naar je benen.

Het tweede gedeelte, de geestelijke ontspanning, is voor de meeste iets lastiger. Het doel is om je hoofd leeg te maken. Llyod adviseert hierbij om je ontspannen situaties in te beelden. Dit werkt het beste door terug te denken aan eerdere situaties waarin jij je ontspannen voelde. Denk bijvoorbeeld terug aan die vakantie waarbij je heerlijk warm op het strand lag.

Als dat niet lukt is een andere optie om tegen jezelf herhaaldelijk de woorden “Niet denken, niet denken…” uitspreken. Het idee is dat je hier zo gefocust op raakt dat je uiteindelijk ook echt niet meer na gaat denken.

Deze methode is niet binnen een paar dagen aangeleerd. Je zal net als de rekruten het zeker weken elke dag moeten proberen. Maar dan is er dus bijna gegarandeerd resultaat. Voor je het weet slaap je als een roos, ongeacht de omstandigheden. Je zult merken dat des te vaker het lukt, des te vaker je steeds gemakkelijker in slaap komt. Welterusten!

Via:Manify